Start 2 run, waarom?

Waarom zijn jullie begonnen aan deze clinic? Is het omdat je wilt bewegen? En waarom dan bewegen? Wat is jouw motivatie? Omdat het gezond is? Maar waarom doen we dat dan niet? Druk druk druk... geen stok achter de deur. Dat heet ook wel discipline. En dat is gewoon ontzettend moeilijk.

Iedereen weet hoe moeilijk het is om als een duizendpoot te leven

Juist dat moment dat je denkt: 'Nu even wat tijd voor mezelf, En dan zou je ook nog eens moeten gaan sporten. Wat wij nu
graag willen voor jullie, is dat je sporten leuk gaat vinden en daar juist energie van krijgt. Iedereen zal voor zichzelf moeten

invullen waarom hij/zij hieraan begint. Waarschijnlijk zullen jullie de hieronder genoemde doelen herkennen. Of misschien heb je
wel meerdere doelen?

Waarom Start 2 Run:

Gezonder leven
Meer enerige
Afvallen
Sporten in de buitenlucht
Op een verantwoorde manier sporten zonder blessures
Sociaal contact

Is hardlopen gezond?

☑ Minder chronische ziekten. Zoals bijvoorbeeld suikerziekte/osteoporose

☑ Toegenomen levensverwachting

☑ Betere functie van het hart en de longen

☑ Toename van de verbranding van voedsel

☑ Betere fysieke belasting en stabiliteit van je romp (spieren/banden/botten)

☑ Lagere bloeddruk

☑ Verbeterde cholesterolwaarden

☑ Psychische effecten (minder depressie klachten)

KORTOM: Hardlopen is gezond!

DE PRAKTIJK

Hoe gaat dat eruit zien?

De komende 10 weken gaan we de intensiteit van de training rustig opbouwen. Belangrijk is om genoeg rust in te bouwen en niet te gretig te zijn. Pezen, spieren en gewrichten moeten de kans krijgen om te wennen aan de schokbelasting van het hardlopen. Spierpijn is niet erg maar overbelasting moet worden voorkomen.

Er zal ruime aandacht besteed worden aan rompstabiliteit. De romp kan worden gezien als de fundering van een huis. Die moet eerst goed zijn voor je verder kunt bouwen. Door deze oefeningen veelvuldig te oefenen kan de romp stabiel gehouden worden bij het hardlopen maar ook in het dagelijks leven. Hierdoor word je loophouding verbeterd en ga je ook makkelijker lopen. 


Dat zal in het begin even wennen zijn maar uiteindelijk heb je hier profijt van. We zullen van jullie vragen om minimaal 1 of 2 keer thuis een training te doen. We zullen aangeven wat je thuis mag doen d.m.v een schema. Houd je daar absoluut aan. We kunnen altijd, als het goed gaat, in overleg een aangepast schema maken per individu. We proberen de doelen voor jullie haalbaar te maken.

Pak je rust

Het is in het begin belangrijk dat er tussen elke training minimaal 1 dag rust zit. Ook zullen we veel aandacht besteden aan de loopscholing. Op deze manier leer je op een goede manier hardlopen. Aan het einde zullen jullie minimaal 3 km achter elkaar kunnen hardlopen.

Schema van week 1

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl