Het nut van het rekken

Rekken: wel of niet doen?

Voorkomt rekken spierpijn?

Hier kunnen we kort over zijn, rekken vermindert spierpijn niet! Spierpijn ontstaat door beschadiging van de spier en de spierpijn is meestal pas na 48 uur op zijn toppunt. Deze beschadiging treedt vooral op bij uitrekking van de aangespannen spier. Als er te lang en teveel wordt gerekt kan het zelfd zo zijn dat je van rekken spierpijn krijgt!

Ter voorkoming van blessures

Het is niet zo dat je door het rekken van je spieren blessures voorkomt. Het is niet aan te raden om een spier die erg belast is te gaan rekken.

Wel statisch rekken bij een gespannen spier

Als een spier stijf aanvoelt, dan is het goed om deze lichtjes op te rekken voor de training, zodat de spier wat langer wordt. Dit zorgt voor een grotere bewegingsuitslag.

KORTOM:

Rekken is in de meeste gevallen niet aan te raden omdat het weinig nut heeft en het in sommige gevallen juist een negatief effect kan hebben op het trainingsresultaat. Wel is het goed om statisch te rekken als er sprake is van een gespannen spier. Dit onderhoudt de bewegingsuitslag in de verschillende gewirchten. Rekken gebeurt bij voorkeur in de warming-up.

Schema van week 8

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl