Blessurepreventie


Blessurepreventie = het voorkomen van een blessure!


Lopen is gezond en leuk. Toch ontstaan er bij lopen ook wel eens blessures. Gelukkig kun je zelf een hoop doen om de kans op een blessure te verkleinen. Als je toch een blessure oploopt, kun je zelf vaak meewerken aan een voorspoedig herstel.


Bij lopers betreft het meestal overbelastingblessures, die ontstaan als gevolg van het vele afwikkelen van, het afzetten met en landen op de voeten, Waardoor enkels, knieen, heupen en rug extreem belast kunnen worden. Een goede warming-up, cooling-down en verantwoorde trainingsopbouw moeten er voor zorgen dat er geen overbelastingsblessures ontstaan.


Een beginnende overbelastingsblessure herken je aan zeurderige pijn of stijfheid die in eerste instantie (alleen) in de ochtend na een training, maar ook bij het begin van de volgende training optreedt. Vaak treedt er een fellere pijn op als je op de plaats van de beginnende blessure drukt. In het begin is het nog mogelijk om door deze pijn of stijfheid heen te lopen; dit is niet verstandig want de pijn en stijfheid komt altijd terug, maar dan heviger!

Oorzaken van
blessures

Overbelasting

Luister naar je lichaam! Je lichaam geeft je tekens van pijn, vermoeidheid en ziekte. Negeer dit niet! Pas je training aan of in het ergste geval, stop je training. Schema's zijn een hulpmiddel, geen doel. Heb je een paar keer niet kunnen trainen, doe dan een stap terug in je schema en ga de verloren trainingen niet inhalen!

Een ongezonde levensstijl

Een goede levensstijl bestaat niet alleen uit sporten, maar ook uit goed en gezond eten, weinig alcohol, weinig tot niet roken en voldoende nachtrust. Door ook hier rekening mee te houden houd je je lichaam langer fit en gezond! Het gevolg is dat je sneller en beter zal herstellen na je training!

Slechte warming-up

Je lichaam en geest moeten zich voorbereiden op een training. Door een goede warming-up worden je spieren, pezen en ook hardslag en bloedsomloop voorbereid op de inspanning die volgt.

Slecht materiaal

Een heel groot aantal van de blessures ontstaan door verkeerd schoeisel! Wij adviseren dan ook goed schoeisel aan te schaffen. Voor een goed advies ga je o.a. naar All4Running Alkmaar, waar je een uitgebreide en professionele loopanalyse krijgt, waardoor je altijd van start gaat met de juiste schoen.

Slechte conditie

Het hebben van een slechte conditie resulteert in een lagere belastbaarheid van het lichaam. Daarom bieden wij langzaam opgebouwde trainingen aan, waardoor de conditie en de algemene gesteldheid toeneemt en dus ook de belastbaarheid.

Dit is ook mede het doel van onze Start 2 Run cursus:

Door een rustige opbouw met ingebouwde rustpauzes, overbelastingblessures zoveel mogelijk klachten te voorkomen.

Belangrijk voor start 2 runners:

☑ Aantal trainingen per week (niet meer dan 3)

☑ Rustdagen (minimaal een dag rust tussen de trainingen)

☑ Intensiteit van de training (zeker in het begin, voldoende rustpauzes)

☑ Gewicht

☑ Motivatie

☑ Gezondheidstoestand

☑ Ondergrond waarop je loopt afwisselen (asfalt, gras, bospad)

☑ Dragen van juiste, aangemeten hardloopschoenen

☑ Goede warming-up en cooling-down

☑ Niet steeds in dezelfde richting lopen (rondjes afwisselen)

☑ Verzorg jezelf goed / eventueel (sport)massage (ook ter preventie)

KORTOM: Luister goed naar je lichaam!
Het lichaam geeft heel duidelijk signalen over je gesteldheid. Erg belangrijk om eventuele overbelastingblessures te voorkomen.

Schema van week 3

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl