Rompstabiliteit

Om goed te kunnen bewegen en/of sporten is een sterke, stabiele romp noodzakelijk. Vandaar dat er veel aandacht besteedt moet worden aan rompstabiliteit. Ook voor de gevorderde sporter, juist omdat er steeds meer belasting op je lichaam gaat komen naarmate je beter wordt.

Elke beweging van je lichaam begint bij de rompspieren en omdat deze spieren allemaal met elkaar in verbinding staan is het dus heel belangrijk dat deze spieren goed samenwerken.


Er moet sprake zijn van een goede balans voor meer kracht en explosiviteit, zo kunnen er geen beperkingen ontstaan.


Door de beperkingen in het lichaam is de kans op een blessure groter omdat je niet goed en efficiënt kunt bewegen.

De rompspieren bestaan uit de bilspieren, heupspieren, hamstrings, buikspieren en rugspieren, deze staan allemaal met elkaar in verbinding. Door consequent oefeningen te doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie, buik en billen traint, ben je minder vatbaar voor blessures. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat dit leidt tot 30% minder blessures!

Daarnaast zul je ook meer kracht kunnen ontwikkelen waardoor je gemakkelijker ingewikkelde bewegingen kunt uitvoeren

Net als flexibiliteit en balans: zorg ervoor dat rompstabiliteit in je dagelijkse routine van oefeningen zit. Het is lastig aan te geven wat voor oefeningen je moet doen, want ieder sport is erg specifiek en heeft zijn eigen specifieke oefeningen die je helpen om functioneel sterke en stabiele romp te hebben.
Wat bijna altijd goed is ter ondersteuning, zijn yoga en pilates.

Tip

Doe rompstabiliteitoefeningen altijd in je warming up. Doe niet altijd dezelfde. Varieer met verschillende oefeningen.


Kijk ook eens op youtube voor oefeningen.

Actie, herstel en rust

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl