Actie, herstel en rust

Als laatste hoofdstuk behandelen we de balans tussen actie, herstel en rust. Als topsporter moet je veel trainen waarbij er veel belasting op je lichaam komt. Daarbij opgeteld komt dan ook nog eens de enorme belasting van de wedstrijden.

Het is daarom enorm belangrijk om voldoende rust te nemen, zodat je lichaam goed kan herstellen.

Planning

Het begint met het maken van een goede planning. Een planning die aangeeft welk doel je voor ogen hebt, welke wedstrijden je gaat doen en wat voor trainingen daarbij komen kijken.


Varieer de intensiteit van de trainingen gedurende de week. Zorg ervoor dat de meest intensieve training niet te dicht op de wedstrijddag zit. Wissel lichte trainingen af met middelmatige en zware trainingen. Plan daarbij ook dagen in voor herstel.


Herstel is net zo belangrijk als de belasting, want zonder herstel ga je je lichaam overbelasten, ga je achteruit i.p.v. vooruit en ontstaan er eerder blessures.

Maar hoeveel rust heb je dan nodig?

Bij een inspanning waarbij je veel kracht en of explosiviteit hebt gebruikt, dien je de gebruikte lichaamsdelen minimaal één dag relatieve rust te geven. Dat houdt in dat je best op een rustige en lage intensiteit mag trainen om te herstellen en of je techniek te trainen, maar geen volledige intensieve belasting.


Train je de hele week door zorg dan voor één dag totale rust in de week. Als dit niet in je trainingsschema past, zorg er dan voor dat je deze rustdag wel de week erop neemt.

Mentaal herstellen

Rust zorgt niet alleen voor lichamelijk herstel maar ook voor mentaal herstel. Even geen training. Even opladen en iets anders doen om zo weer fris, gefocust en gemotiveerd de nieuwe trainingsweek in te gaan.

Contact

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl