16 voedingsgeboden
van Vitalics

Hieronder geven we voedingsgeboden waar jij je aan dient te houden om in de basis gezond te eten. Houd jij je hieraan dan zul je bij voldoende beweging een gezond gewicht behouden.

1

Eet niet te veel, maar zeker niet te weinig.

Luister naar uw lichaam en eet wat het nodig heeft. Als je te weinig eet gaat je lichaam heel krampachtig vet vasthouden en krijgt je ook niet voldoende voedingstoffen binnen.

2

Let op vette producten en probeer vetopname te beperken. Let met name op de verzadigde vetten.

Verzadigde vetten worden gekenmerkt door een vaste substantie, onverzadigde vetten door een vloeibare zachte substantie.

3

Let op zoete producten en probeer de enkelvoudige koolhydraten te beperken.

Als je deze koolhydraten inneemt, gaat het lichaam deze opslaan in uw spieren en lever. Zitten deze opslagplaatsen vol dan worden deze koolhydraten omgezet in vet! Enkelvoudige koolhydraten worden voornamelijk gekenmerkt door een zoete smaak.

4

Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw en instandhouding van uw lichaam en daar moet u dus ook voldoende van innemen.

Eiwitten zijn de bouwstenen van uw lichaam en zorgen mede voor het herstel van je lichaam na een training. Eiwitten zitten voornamelijk in vlees, vis, noten, zaden, eieren en zuivel producten.

5

Eet elke dag voldoende fruit (2-4 stuks), groente en rauwkost (minimaal 5 opscheplepels) en zorg dat u uw vitamines en mineralen binnen krijgt.

Vitamines en mineralen zijn essentieel en vervullen verschillende functies in het lichaam. Vitamines en mineralen zitten overal in maar veelal in fruit, groente en rauwkost.

6

Eet elke dag voldoende volkorenbrood en producten waar veel vezels en meervoudige koolhydraten in zitten.

Vezels zijn essentieel, want ze zorgen ervoor dat de darmen goed kunnen werken en ze zorgen voor een verzadigd gevoel.
Meervoudige koolhydraten geven het lichaam de juiste energie en wordt minder snel opgeslagen. Meervoudige koolhydraten en vezels zitten in (volkoren) bruin brood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, brinta, noten en muesli.

7

Drink 1,5 - 2 liter water per dag (geen frisdrank).

Water heeft u nodig om uw lichaam te zuiveren, voor transport en temperatuurregeling.

8

Ontbijt altijd!

De motor in uw lichaam moet gestart worden als u wakker wordt en heeft energie nodig. De hele nacht heeft uw lichaam energie verbruikt om uw lichaam te laten herstellen van de dag ervoor. Uw lichaam snakt nu naar voedingsstoffen.

9

Wees creatief met uw eten en varieer veel.

Door variatie krijgt u voldoende verschillende voedingsstoffen binnen en raakt uw lichaam niet gewend aan uw voeding. Een gevolg is dat uw lichaam minder snakt naar ongezonde producten.

10

Eet elke dag op een vast tijdstip. Eet minimaal 5 keer per dag.

Laat uw lichaam in een ritme komen: het bioritme. Hierdoor zal uw lichaam efficiënter uw voeding verbranden. Als u zes keer per dag eet, dan blijft uw lichaam gedurende de hele dag in ”verbrandingsstand” staan.

11

Beperk varkensvlees en roodvlees eten tot drie dagen per week. Eet minimaal twee maal per week vis en of gevogelte.

In veel studies wordt aangetoond dat vlees niet altijd goed voor ons is en dat wij ook niet de spijsvertering hebben van een echte vleeseter. Bovendien: als u minder vlees eet, krijgt u ook minder vet binnen. Vis is daarentegen wel heel goed voor ons. Vis bevat onverzadigde vetten die wij nodig hebben.

12

Vermijd producten uit pakjes of kant-en-klare maaltijden en gebruik alleen verse producten.

Het is natuurlijk heel verleidelijk, omdat het weinig tijd in beslag neemt, maar in pakjes of kant-en-klare maaltijden zitten vaak veel vetten of enkelvoudige koolhydraten. Op sommige producten staat dat er weinig calorieën, vetten of suikers in zitten. Dat klinkt leuk, maar verder zitten er weinig voedingstoffen in die u nodig heeft en veel teveel zout.

13

Eet een half uur voor het trainen en een half uur na het trainen eiwitten en enkelvoudige/snelle koolhydraten.

Behandelen we in het volgende hoofdstuk.

14

Let tijdens het boodschappen doen op de etiketten van de producten en vergelijk producten met elkaar.

Op deze manier leert u wat er in uw voeding zit. U zult beter begrijpen welke producten wel bij u passen en welke niet. Er zitten namelijk ook verschillen tussen merken en soorten producten.

15

Neem voedingssupplementen als aanvulling.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat we tegenwoordig niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen uit onze voeding kunnen halen. Hoe gezond we het ook maken.

16

Drink maximaal een paar dagen per week; Vrouw: 1 glas alcohol per dag, Man: 2 glazen alcohol per dag.

Alcohol kan goed zijn voor hart- en bloedvaten, echter zit alcohol vol met enkelvoudige koolhydraten en gaat alcoholverbranding voor vetverbranding. Met als gevolg: meer kan op vetopslag!

Voeding rond training

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl