MENTAAL

.Stoptober.

Roken kent een lange geschiedenis. Vanaf de introductie van sigaretten honderden jaren geleden is het roken van sigaretten populair geworden over de hele wereld, zeker ook in Nederland. Toch is er in de trends en rapporten te lezen dat het aantal mensen dat rookt per jaar afneemt. Waar het aantal rokers vanaf 18 jaar in 1990 nog lag op 35,7%, is het percentage sterk gedaald naar 22,9% in 2017. Dit komt door het groeiende belang van algemene gezondheid bij de Nederlandse bevolking.
Een belangrijk initiatief om te stoppen met roken is gestart in 2014 en wie kent het inmiddels niet? Stoptober zorgt er ieder jaar voor dat mensen stoppen met roken. Wat doet roken nou met je lichaam en hoe kun je effectief stoppen met roken?

Wat maakt roken
zo verslavend?

Het roken van sigaretten is, zoals je waarschijnlijk wel weet, verslavend. Dat komt omdat je lichaam snel went aan de nicotine die in een sigaret zit. Daarom het is niet zozeer de sigaret die je verslaafd maakt, maar de nicotine die in de tabak zit. Wanneer je eenmaal start met de sigaret, vraagt je lichaam steeds vaker en sneller om de ‘nicotine kick’ die je lichaam krijgt na het roken van een sigaret.


Heb je bijvoorbeeld een paar uur niet gerookt en merk je aan jezelf dat je een sigaret wilt opsteken? Dat komt doordat het nicotine niveau in het bloed daalt, waardoor een onrustig gevoel ontstaat. Dat onrustige gevoel zorgt ervoor dat je weer naar de sigaret grijpt. De regelmaat en herhaling hierin veroorzaakt uiteindelijk de verslaving.

De risico’s van roken

Dat roken risico’s met zich meebrengt is waarschijnlijk geen verrassing voor je. Toch worden veel van de risico’s onderschat. Hieronder zijn een aantal belangrijke risicofactoren nog eens terug te lezen:

  • Hart- en vaatziekten. De koolmonoxide en nicotine zijn vooral de oorzaken. Zij zorgen er namelijk voor dat de bloedvaten langzaam dichtslibben. Dat komt onder andere doordat nicotine de bloeddruk verhoogd en het slechte cholesterol in het lichaam laat stijgen. Cholesterol blijft plakken in de vaatwanden, wat uiteindelijk bloedvaten aantast. Hierdoor ontstaat een hartinfarct of beroerte.


  • Andere ziekten zoals COPD en kanker. Roken is de belangrijkste oorzaak van COPD. De rook zorgt ervoor dat de luchtwegen ontsteken, bij COPD is dat een chronische ontsteking. De ontsteking zorgt ervoor dat de longen steeds verder beschadigen. Longkanker is waarschijnlijk het bekendste risico van roken. Longkanker ontstaat doordat de beschadigingen die roken met zich meebrengen, omgezet worden in ongewone celgroei. Die celgroei wordt uiteindelijk kanker. Ook zijn er naast longkanker veel andere vormen van kanker die ook gevolg zijn van roken, waaronder kanker in de blaas, maag en darmen.


  • Kortere levensduur. Rokers leven gemiddeld 10-15 jaar korter dan niet rokers. Dat komt doordat roken een oorzaak is van veel verschillende ziekten en aandoeningen, zoals hierboven ook benoemd is.

Starten met stoppen

De bovenstaande risico’s en veel andere onbenoemde gevolgen maken dat roken erg gevaarlijk is. Dat is de reden dat Stoptober is gestart met het initiatief om in de maand oktober zoveel mogelijk mensen te laten stoppen met roken. Ook zonder Stoptober is het mogelijk om te stoppen met roken. Hoe kun je nou stoppen met roken en hoe zorg je ervoor dat de poging om te stoppen met roken effectief is?

Het starten met stoppen plan:

1. Maak voor jezelf een plan van aanpak. Wil je stoppen met roken? Bereid je er op voor! Kies een datum uit wanneer je wilt gaan stoppen.


2. Stoppen door eerst te minderen is vaak minder effectief dan in één keer stoppen. Zorg er daarom voor dat alle sigaretten uit huis zijn op de dag dat je gaat stoppen met roken. Hierdoor kom je niet in de verleiding om bijvoorbeeld toch nog even de laatste sigaretten op te roken.’


3. Onthoud waarom je wilt stoppen met roken. Vaak vergeten mensen waarom ze willen stoppen met roken. Schrijf daarom de redenen op waarom je wilt stoppen en schrijf ook op welke persoonlijke voordelen het jou geeft als je gestopt bent.


4. Creëer een andere hobby. Veel mensen roken ‘uit verveling’. Zorg ervoor dat je meer focus legt op andere hobby’s die je hebt of creëer er simpelweg een. Zintuigelijke bezigheden zorgen voor afleiding en helpen je om van de sigaretten af te blijven. Ga bijvoorbeeld tekenen, muziek luisteren, wandelen of naar de sportschool.


5. Je bent niet alleen. Als je het erg moeilijk vindt om te stoppen met roken kun je hulp inschakelen van professionals. Zij bieden jou de begeleiding die je nodig hebt om te stoppen met roken.

Wil je stoppen met roken en heb je inderdaad behoefte aan begeleiding of een stok achter de deur nodig? Vitalics biedt begeleiding aan in verschillende vormen, zoals een individueel- of groepstraject of lasertherapie zodat je roken voor eens en voor altijd achter je kunt laten.


Ben je geïnteresseerd of wil je meer informatie? Stuur dan vrijblijvend een mailtje naar info@vitalics.nl en wie weet kunnen wij je helpen.

Negatieve en positieve gedachten

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl