FYSIEK

.De R weer in de maand!.

De zomer van 2019 is officieel voorbij en dat betekent dat het vroeger donker wordt en later licht, temperaturen van 25-30 graden Celsius niet gebruikelijk zijn en dat de r in de maand terug is.

Hoewel er natuurlijk ook een r zit in de maand september, dekken de warme temperaturen en de lange nazomer avonden vaak de schade. Voor veel mensen betekent de r in de maand dat ze rond deze periode minder lekker in hun vel zitten. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen? Je leest het in dit artikel!

September tot en met april

Zoals hierboven benoemd doet september eigenlijk niet mee aan de ‘vervelende’ maanden met de r. Het is dan nog (vaak) lekker weer en de mensen genieten nog van de lange nazomer avonden. Vanaf oktober tot en met april is er te zien dat mensen sneller verkouden worden en dat ze vaker een slechte dag of periode doormaken. De bekende winterdip waar men over spreekt bestaat dus echt. Toch zijn er handige tools om met de winterdip en verminderde weerstand om te gaan.

Varieer, varieer, varieer

Mensen worden sneller verkouden en ziek. Dit komt omdat je snel een verminderde weerstand hebt tijdens de koude wintermaanden. De oorzaak hiervan is een verminderde opname van vitamine C en vitamine D.

VITAMINE C

- de ‘weerstandsvitamine’ bij uitstek

Vitamine C zorgt er namelijk voor dat er meer witte bloedcellen gemaakt worden. Die witte bloedcellen zijn belangrijk voor ons immuunsysteem en dit heeft indirect invloed op je weerstand.


Vitamine C zelf zorgt er overigens niet voor dat je niet meer verkouden of grieperig wordt. Het heeft wel een belangrijk aandeel in hoe grieperig je uiteindelijk kunt worden. Daarnaast kan vitamine C er ook voor zorgen dat je minder lang grieperig bent.


Vitamine C zit voornamelijk in groente en fruit. Laat dat nou net hetgeen zijn waar de gemiddelde Nederlander te weinig van eet!

VITAMINE D

- minder bekend bij de mensen, maar op zijn minst zo belangrijk.

Een tekort aan vitamine D zorgt voor een verminderde weerstand.


Bovendien speelt vitamine D een belangrijke rol in de winterdip. In de zomermaanden zijn er minder mensen met een dip. Dat komt omdat vitamine D verkregen kan worden door zonlicht. Wanneer de zon minder gaat schijnen is het dus belangrijk om je vitamine D gehalte op peil te houden.


Vette vis zoals forel, zalm en makreel, een ei en halvarine/margarine bevatten veel vitamine D. Het advies is daarom ook om minimaal 1 keer per week vette vis te eten en je boterham te besmeren met halvarine of margarine.


Wanneer je ouder bent dan 70 wordt geadviseerd om dagelijks een vitamine D supplement te slikken.

Naast vitamine C en D zijn er ook andere vitaminen, zoals A en B6, die een rol spelen in de weerstand.

Daarom is het belangrijk om gezonde producten te kiezen uit alle categorieën. Dit verkleint de kans of een verkoudheid of winterdip. Probeer 2,5 ons groenten en 2 stuks fruit per dag, en je zult merken dat je een stuk vitaler bent.

Beweeg voldoende

Naast gevarieerd eten zorgt ook beweging ervoor dat het immuunsysteem en dus de weerstand verbetert. Matig intensieve beweging, zoals wandelen/joggen, fietsen en zwemmen hebben al een positief effect op de weerstand. Beweging zorgt voor minder stress in het lichaam, wat uiteindelijk weer leidt tot een verbeterd immuunsysteem. Geadviseerd wordt om per week minimaal 150 minuten aan matig intensieve beweging te doen, verspreid over meerdere dagen. Daarnaast wordt er ook geadviseerd om minimaal 2 keer per week aan spier- en botversterkende activiteit te doen zoals krachttraining en hardlopen.

Wil je dus de wintermaanden door komen zonder vaak verkouden te zijn en wil je je mentaal goed voelen? Probeer gevarieerd te eten en zo veel mogelijk te bewegen!

Stoptober

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl