EMOTIONEEL

.Tips voor het creëren
van een gezonde leefstijl.

In de praktijk blijkt dat cliënten vaak een paar kilo willen afvallen in een hele korte periode. Het afvallen gaat in het begin snel, maar blijkt na een aantal weken toch moeilijk te zijn om vol te houden. Het creëren van een gezondere leefstijl gaat 99% van de tijd samen met gedragsverandering. Hoe kun je die gezondere leefstijl creëren? Je leest het in dit artikel!

Bereid je voor op de stappen naar een gezondere leefstijl

Voorbereiding is het halve werk. Dit geldt ook voor de stappen naar een gezondere leefstijl. Beginnen aan een dieet is in principe niet moeilijk, het volhouden van het dieet is een ander verhaal. Dit blijkt in de praktijk vaak lastig. Door je voor te bereiden op de stappen die je wilt nemen en door in kaart te brengen waar je nu staat, leer je bewust bezig te zijn met de veranderingen die je wilt aanbrengen.


Hoe je dat kunt doen? Schrijf bijvoorbeeld op een A4 papier wat de voor- en nadelen zijn van je huidige leefstijl, en wat de voor- en nadelen zouden zijn van de leefstijl waar je heen wilt. Lees dit iedere dag op een vast moment door, bijvoorbeeld vlak na het opstaan of voor het slapen gaan, zodat je iedere dag aan jouw voor- en nadelen wordt herinnerd.

Begin met kleine veranderingen in de voeding

Gezonde voeding is essentieel voor een gezondere leefstijl. Voldoende goede voedingsstoffen zorgen ervoor dat je lichaam gezond is en blijft. Met voldoende voedingsstoffen bedoelen we de koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitaminen en mineralen die je dagelijks door middel van eten en drinken binnenkrijgt. Een gezond voedingspatroon bestaat voornamelijk uit volkorenproducten, een paar stuks fruit, magere of halfvolle zuivel, veel groenten, het gebruik van kruiden zonder zout en mager vlees, gevogelte, 1-2 keer in de week vis en kruiden zonder toegevoegd zout.


Denk je dat het moeilijk is om dit in een keer toe te passen? Dat is logisch! Begin met kleine stappen. Eet je nu voornamelijk witte producten zoals witbrood, witte pastasoorten, witte rijst, etc? Probeer eens de volkoren variant. Als dit lukt heb je de eerste stap in de goede richting gezet. Door iedere keer de tijd te nemen voor een kleine verandering bereik je uiteindelijk de grote verandering: een gezondere leefstijl.

Beweging maakt je vitaal en gezond

Naast de voeding is beweging belangrijk voor de gezondheid.

De richtlijn van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen voor volwassenen ligt op 150 minuten (2,5 uur) matig intensief bewegen per week en twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Voorbeelden van matig intensieve beweging zijn fietsen, wandelen, zwemmen, maar ook bijvoorbeeld het huishouden en traplopen.

Onder spier- en botversterkende activiteiten valt bijvoorbeeld fitness. Ook hier geldt weer dat het niet allemaal in een keer hoeft. Doe je nu niets aan beweging maar wil je wel graag starten? Begin eens met 1 keer in de week met 1 uurtje beweging. Ga een stapje verder wanneer je denkt dat je meer aan kunt.

Slaap zorgt voor een ontspannen geest en lichaam

Ook slaap is belangrijker dan de meeste mensen denken. Het is vooral belangrijk om structuur aan te brengen in je slaappatroon. Vind je dat je slaappatroon geen structuur heeft? Probeer structuur aan te brengen. Ga bijvoorbeeld eerst iedere avond om 22:30 naar bed en sta de volgende dag om 07:00 weer op. Het is in ieder geval belangrijk om tussen de 7-8 uur slaap te hebben per nacht. Wil je meer weten over een goede nachtrust? Lees het artikel over slapen in dit magazine!

Wil je zelf aanpassingen maken op het gebied van je leefstijl? Kijk op de website wat Vitalics voor jou kan betekenen!

Waar word je nou echt gelukkig van?

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl