MENTAAL

.Stress!!.

Dat stress een vorm van spanning is en dat de gevolgen van stress zich lichamelijk en geestelijk uiten, dat weten we inmiddels wel. Alle dingen die een uitdaging of gevaar voor je zijn leveren stress op. Stress is daarom het beste te omschrijven als een lichamelijke reactie die er voor zorgt dat we een uitdaging of gevaar aankunnen.

De invloed van stress
op gewicht

Als je lichaam reageert op de uitdaging of gevaar dan maakt deze adrenaline en cortisol aan.


Op het moment dat je lichaam adrenaline en cortisol heeft aangemaakt gaat de prioriteit niet meer uit naar het omzetten van voedsel naar energie. Het lichaam verwacht dat je na de uitdaging of het gevaar moet gaan herstellen. Wat doet het lichaam dan? Het vraagt dan om energie, waardoor jij honger krijgt terwijl je misschien wel helemaal niet zoveel energie hebt gebruikt. De daadwerkelijke uitdaging kan bijvoorbeeld een file zijn of een deadline op werk. Dit resulteert dat je meer kan gaan eten na/tijdens een stressvolle dag.

Hoe zorg jij ervoor dat je
stress verminderd?

1. Zorg voor voldoende slaap. Hoe je dit precies doet staat omschreven in het eerder geschreven artikel in dit magazine.


2. Praat over je stresservaringen. Krop ze vooral niet op, maar deel ze! Ervaar je stress vanwege een collega? Probeer hierover te praten met deze collega. Het opkroppen van irritaties die stress veroorzaken zorgen alleen nog maar voor meer stress. Zo blijf je in een spiraal van stress vastzitten.

3. Ga lekker bewegen! Als het moeilijk is om te ontspannen is het juist beter om te gaan bewegen.

Zoals eerder staat vermeld maakt je lichaam adrenaline aan als gevolgd van stress. Door te gaan bewegen gebruik je dit hormoon praktisch! Je zult merken dat je na het bewegen een stuk beter voelt.


4. Let goed op je voeding. Probeer gezond te blijven eten. Stress zorgt ervoor dat het lichaam harder moet werken, waardoor deze sneller vitamine en mineralen gebruikt. Het lichaam gebruikt dan meer vitamine C, D, calcium en magnesium. Hierdoor kan een tekort van deze vitamines en mineralen ontstaan. Dit tekort kan aangevuld worden met gezonde voedingsmiddelen, zoals ongebrande en ongezouten noten, groente, fruit en (magere) kwark.

Key message

Het belangrijkste is dat je het probleem bij de bron aanpakt en niet wat je kunt doen aan de gevolgen van het probleem. Ga voor een balans tussen werken, slapen, eten en ontspanning. Dan houd je stress makkelijker buiten de deur.

Tips voor het creëren van
een gezonde leefstijl

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl