FYSIEK

.Het belang van slapen.

Ben je van plan om in het weekend slaap in te halen? Vergeet het maar. Zelfs in het weekend uitslapen lijkt het gebrek aan slaap tijdens de week niet te compenseren. Slaap is essentieel voor zoveel dingen, het zorgt ervoor dat het lichaam en geest goed kunnen functioneren.

We weten allemaal dat voldoende slapen goed voor ons is. Zeven tot acht uur slaap per nacht is voor de meeste mensen voldoende. Maar weet je ook welke effecten onvoldoende slaap op jouw fysiek en mentale gesteldheid heeft?

Onvoldoende slaap

Slaapgebrek zorgt ervoor dat je prikkelbaar bent, moeite hebt met het concentreren en herinneren. Dit belemmert je productiviteit op werk aanzienlijk! Je immuunsysteem verzwakt, waardoor je vatbaarder bent voor ziekten. Onderzoek (Wang, 2018) wijst uit dat het verliezen van slechts een uur slaap je lichaam kan verplaatsen naar het verbranden van de spier in plaats van het verbranden van vet. Dus voor het afvallen is voldoende slapen een must!

Waarom slaap je onvoldoende?

Als je je slaapgebrek goed wilt aanpakken, is het erg belangrijk om naar de achterliggende reden van het slaaptekort te kijken. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan: piekeren, kinderen die je wakker maken, te laat naar bed gaan, veel schermtijd voor het slapen gaan en onregelmatige werktijden.

Tijd om ervoor te zorgen dat je voldoende gaat slapen!

1. Laat beeldschermen, zoals tablet, telefoon en televisie, weg uit de slaapkamer. Zorg ervoor dat je 1 uur voordat je gaat slapen niet meer naar beeldschermen kijkt. Het blauwe licht zorgt ervoor dat je later in slaap valt.


2. Vermijd cafeïne in de avond zelfs als je zes uur voordat je gaat slapen cafeïne inneemt dan heeft dit al effect op je slaap.


3. Zorg ervoor da je iedere dag op dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat, ook in het weekend.


4. Probeer voor het slapengaan ontspanning op te zoeken, denk aan lezen van een boek of mediteren.


5. Zorg ervoor dat de slaapkamer donker is en dat deze goed geventileerd is. Zet bijvoorbeeld je slaapkamer raam open een uur voordat je gaat slapen.

Bron

Influence of sleep restriction on weight loss outcomes associated with caloric restriction, Wang 2018.

THE CHOICE IS YOURS

Kijk je liever nog je laatste aflevering van je favoriete serie op Netflix of zorg je ervoor dat je het blauwe licht vermijd voordat je gaat slapen? Je zult versteld staan wat voor een effect dit heeft op jouw slaap!

Stress!!

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl