Hoeveel moet je op een dag drinken?

Genoeg vocht binnenkrijgen is belangrijk. Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 litervocht per dag aan vocht nodig. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van hoeveel vocht je verliest. Wanneer je bijvoorbeeld veel sport of borstvoeding geeft, heb je meer vocht nodig.

Waarom is vocht belangrijk?

Vocht is voor veel dingen belangrijk. Zo is het nodig voor de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur.


Ook is het belangrijk voor je organen zoals de hersenen en gezonde nieren. Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Te weinig drinken kan slechte invloed hebben op je korte termijn geheugen en concentratie.

Schijf van Vijf

In de Schijf van Vijf staat: water, thee en koffie zonder suiker. Deze dranken bevatten 0 calorieën. Te veel drinken is ook niet goed. De nieren kunnen maximaal 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken. Het advies is om vooral thee, koffie, melk of water te nemen. Door alcohol verlies je meer vocht dan je binnenkrijgt, waardoor je juist sneller uitdroogt.

TIPS OM MEER TE DRINKEN

Neem altijd een flesje water mee

Wanneer je water binnen handbereik hebt, drink je gemakkelijk meer. Zorg dus voor een glas water thuis en een flesje water op je bureau op het werk.

Maar er een gewoonte van

Maak er een routine van om op bepaalde momenten een glas water te drinken. Neem ook bij elke maaltijd en bij elk tussendoortje iets te drinken.

Maak
fruitwater

Wanneer je water saai vindt, kan je fruit toevoegen voor een extra smaakje. Bijvoorbeeld: aardbeien, watermeloen, munt, limoen, komkommer of een combinatie hiervan.

Zet de
wekker

Lukt het toch niet om op vaste momenten water te drinken of vergeet je het? Zet dan je wekker op de tijden dat je water wilt drinken.

De waarheid over zout!

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl