De waarheid over zout!

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van zout is 6 gram per dag

85 procent van de bevolking consumeert meer dan dit. De bekendste bronnen van zout zijn brood, vleesproducten en kaas. Daarnaast wordt nog veel zout toegevoegd bij de bereiding van gerecht en aan tafel. Helaas zijn veel Nederlands nog niet bewust van hun (hoge) zoutconsumptie en de gevolgen hiervan.
In dit artikel lees je de feiten en

DE FABELS OVER ZOUT

Na zweten moet je zoutverlies compenseren

In lichaamsvocht zit zout. Als je transpireert, tijdens een training of warme dag, verlies je dus ook zout. Het is niet nodig dit aan te vullen met bijvoorbeeld bouillon of zoute snack. Wij als Nederlanders eten al genoeg zout en hebben hierdoor een overschot. Als wij flink zweten hebben wij nog steeds een flinke voorraad aan zout in ons bloed. Daarentegen is het wel belangrijk dat vocht wat je verliest aan te vullen, door voldoende te drinken.


Gezond zout is niet schadelijk

Producten zoals zeezout, Himalayazout en Keltisch zout lijken gezonder, maar zijn ze niet. Zout is zout en is een bron van natrium. Het effect van natrium op ons lichaam wordt niet minder als het ergens anders vandaan komt of anders is bewerkt. Te veel van deze zoutproducten is dus schadelijk voor je gezondheid.

Geen zout gebruiken bij het eten, zorgt ervoor dat ik niet meer dan 6 gram per dag eet

Je krijgt minder zout binnen, wanneer je geen zout toevoegt tijdens het koken of aan tafel. Dit is waarschijnlijk niet genoeg om de inname van zout te verlagen naar 6 gram zout per dag. De oorzaak hiervan is dat 80 procent van de zout inname is verwerkt in onze voedingsmiddelen, als smaakmakers en conserveermiddelen.

DE GEVOLGEN VAN EEN TE HOGE ZOUT INNAME

De consumptie van te veel zout kan zorgen voor een verhoogde bloeddruk. Het hart moet harder werken, omdat het lichaam meer vocht vasthoudt. Een vermindering van 4,5 gram zout per dag verlaagt al de bloeddruk. Wanneer de bloeddruk daalt door een verminderde zout inname, wordt de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten mogelijk verkleint.


Zout is de bekendste bron van natrium. De nieren zorgen voor het uitscheiden van natrium via urine en bepalen het natriumgehalte in het lichaam. Bij een te hoge inname moeten jouw nieren harder werken om dit via urine te verwijderen. Dit kan zorgen voor een verminderde nierfunctie. Als je al een verminderde nierfunctie hebt, kan te veel natrium in het bloed zorgen voor een versnelde achteruitgang.


Dus wanneer jij een hoge bloeddruk, overgewicht of een verminderde nierfunctie hebt is het extra belangrijk om niet te veel zout binnen te krijgen.

Hoe kan ik mijn zoutinname verbeteren?

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl