MENTAAL

.Gezond eten tijdens de feestmaand.

De maand december staat ook wel bekend als de feestmaand. Voor veel mensen is het ook een reden om in december de touwtjes iets losser te laten en gewoon te genieten van lekkere (en vaak ook ongezondere) voeding. Toch is het maken van gezondere keuzes tijdens de kerst makkelijker dan je nu denkt. Hoe je die gezonde keuzes kunt maken terwijl je wel blijft genieten van de feestmaand lees je hier!

1

Om gezond te eten is het belangrijk dat je vooruit plant.

Zeker in de maand december is het een goed idee om je maand vooruit te plannen. Wat ga je bijvoorbeeld doen met kerst en Oud en Nieuw? Ga je bij iemand thuis kerst vieren of in een restaurant? Om op die manier te plannen kun je vooruit kijken naar wat je te wachten staat.

2

Maak groente de hoofdrol van je maaltijden!

Natuurlijk is het lekker om het stukje vlees of vis te nemen. Daar is ook zeker niets mis mee. Toch kan het je helpen om ervoor te zorgen dat groenten in de hoofdrol staan tijdens jouw feestmaaltijden. Groenten zitten boordevol vitaminen en mineralen die we nodig hebben, en ze geven je een verzadigd gevoel. Op die manier heb je wellicht minder nodig van de rest van de maaltijd, waardoor je energie inname mooi in balans blijft.

3

Ga je uit eten? Bekijk het menu van te voren.

Zo kun je beter gezonde keuzes maken. Je kunt jezelf ook afvragen wat je liever wilt, een toetje of een lekker voorgerecht? Ben je meer van de toetjes, sla dan je voorgerecht over. Ga je liever voor een carpaccio als voorgerecht? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een kopje thee of koffie als toetje te nemen, of te gaan voor een beetje fruit (zonder ijs natuurlijk!).

4

Kijk uit met dressingen en sauzen.

Deze leveren namelijk zonder dat je het door hebt veel kilocalorieën en kunnen er daardoor voor zorgen dat je over je energiebehoefte heen gaat. Dit maakt afvallen of gezonder leven dan meteen een stuk moeilijker. Gelukkig bestaan er gezondere sauzen en dressingen. Denk bijvoorbeeld aan zelfgemaakte guacamole, tomatensalsa of tzatziki.

5

Geniet van je glaasje alcohol en doe er dan ook vooral rustig mee.

Veel mensen zijn geneigd om snel te drinken, zeker op momenten dat het gezellig is. Probeer kleinere slokjes te nemen en doe rustig met je glas. Zo houd je de gezelligheid erin, maar drink je bewust een stuk minder dan je misschien gewend bent.

6

Heb je zin om bijvoorbeeld pepernoten te eten?

Probeer ze eens zelf te maken! Er zijn voldoende gezondere varianten van lekkere sinterklaas of kerst snacks te vinden op internet. Zelfgemaakte snacks bevatten vaak minder suiker en zijn minder bewerkte producten dan de kant-en-klare snacks uit de supermarkt!

7

Weet je dat je bijvoorbeeld over een paar dagen ergens gaat eten?

Hou er rekening mee en pas je voeding voor de aankomende dagen aan, zodat je zonder schuldgevoel lekker kunt eten. Dit betekent niet dat je dan meteen alles kunt eten wat je wilt eten, maar je hebt in de dagen ervoor al gecompenseerd door beter op je voeding te letten.

8

Helemaal geen zin om op je voeding te letten?

Kies er dan voor om wat vaker te bewegen. Ga een stuk lopen, fietsen of duik lekker even de sportschool in. Beweging is goed voor zowel het mentale als fysieke deel van het lichaam, en je verbrandt er ook nog eens extra kilocalorieën mee.

Als je een aantal van deze tips weet toe te passen tijdens de december maand boek je al enorme winst! Vond je dit artikel leuk en wil je meer weten over gezonde voeding? Vitalics beschikt over een aantal voedingsdeskundigen die jou kunnen helpen met je vraag!

Psychische problemen op het werk

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl