FYSIEK

.De hardlooptips die je moet weten om verantwoord hard te lopen.

Tegen blessures, voor comfort en blijven volhouden…

Wil jij (weer) beginnen met hardlopen? Oude sportschoenen uit de kast, kort broekje, een shirtje en gaan maar.

Een plan?... nee hoor, gewoon beginnen en binnen een mum van tijd geen motivatie of plezier meer hebben, want zo gaat het altijd. Speciaal voor jou geven we hier tien tips weg om verantwoord hard te lopen en dit ook te blijven doen.

Loop niet op oude hardloopschoenen
(ouder dan 2/3 jaar)

Laat je adviseren in de hardloop/sportwinkel en neem je oude schoenen mee. Blijf je lopen op je oude schoenen maak je kans op blessures.

Zorg voor juiste hardloopkleding

Voor tegen de kou en de warmte. Dit zorgt ervoor dat je comfortabel hardloopt en plezier behoudt. Laat je informeren in de hardloop/sportwinkel.

Zorg voor hardloopsokken en voorkom blaren

Stel een doel voor jezelf

Bijvoorbeeld 5 km achter elkaar kunnen hardlopen over 10 weken. Dit zorgt ervoor dat je motivatie behoudt en niet zomaar hardloopt.

Zoek een loopmaatje

Alleen is ook maar alleen en je kunt elkaar motiveren.

Loop nooit de hele tijd aan dezelfde kant van de weg

De weg loopt altijd af! Wissel af van kant. Anders kunnen er blessures ontstaan.

Trap niet in de valkuil van een te snelle opbouw

Je conditie gaat sneller vooruit dan het wennen van het lichaam aan de schokbelasting, je kunt dus blessures oplopen.

Wissel van ondergrond om je lichaam anders te prikkelen.

Hierdoor zullen spieren en pezen sterker worden en dit voorkomt weer blessures.

Loop niet altijd hetzelfde rondje

Wissel van omgeving. Verandering zorgt voor vooruitgang.

Adem ritmisch

Bijvoorbeeld 2 stappen in en 3 stappen uit. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker in een flow kunt komen.

Zorg ervoor dat je altijd voldoende vocht meeneemt om je lichaam te hydrateren

Het zorgt ervoor dat je lichaamsfuncties beter werken en dus beter kunt presteren.

Zorg voor variatie in je hardloop training

Lange duurloop, korte duurloop en interval zijn bijvoorbeeld trainingsvariaties die bijdragen aan vooruitgang.

Wil je meer weten?

Hieronder vind je de link naar ons start to run magazine!

magazine.vitalics.nl/start2run

Gezond eten tijdens de feestmaand

www.vitalics.nl | 085 – 130 29 30 | info@vitalics.nl